Tuesday, January 20, 2015

Serius?

Kami duduk menongkat dagu di bahu jalan.
Baju juga sudah basah dek peluh.

"Macam mana ni? Teksi enggan datang, tempat ini agak jauh."

"Tuhan akan datangkan pertolongan," ujar saya, memandang sekeliling.

Mata saya tertumpu kepada sebuah kereta.
Tidak semena-mena, bibir menguntum senyum.

"Saya ada idea."

"Apa?"

Bibir dijuihkan ke arah kereta tersebut.

"Serius? Awak kenal mereka?"

"Tak."

Rakan saya masih terkebil-kebil.
Saya menarik tangannya.

"Assalamualaikum, Tuan, Puan. Maaf mengganggu. Kami mahu minta tolong boleh?" ujar saya.

"Waalaikumussalam. Ada apa ya?" ujar seorang wanita muda, menjeling suami di tempat pemandu.

"Andai tidak keberatan, boleh Puan dan Tuan hantarkan kami ke mana-mana stesen bas berdekatan? Kami cuba hubungi teksi, namun, tiada yang mahu datang jemput."

Agak lama pasangan tersebut diam.  Akhirnya...

"Baiklah."

Kami berpandangan, tersenyum.

"Tuhan pasti datangkan pertolongan. Adakala, dari jalan yang tiada disangka."

No comments:

Post a Comment