Saturday, January 31, 2015

Januari

Hari terakhir Januari 2015.
Saya menjalankan kajian ringkas.

"Apa yang awak dah kecapi?"

"Saya berjaya mendapatkan lesen memandu," jawab seorang pemuda yang telah memecahkan rekod dunia dengan menduduki ujian memandu JPJ sebanyak 19 kali.

"Saya sudah pandai membuat pastri," jawab seorang suri rumah.

"Saya berjaya melintas jalan sendiri," jawab seorang pelajar darjah satu.

"Saya telah menghabiskan tiga novel. Ini novel keempat," jawab seorang ulat buku.

"Saya berjaya mengamalkan rutin memakan sebiji buah sehari secara konsisten," jawab seorang pesakit darah tinggi.

"Saya berjaya ke tempat kerja dengan senyuman setiap pagi," jawab seorang pengurus.

"Saya sudah pandai makan sayur sawi," jawab seorang remaja yang tidak suka sayur.

"Saya sudah berjaya melepasi fasa anak toilet-training," jawab seorang ibu muda.

"Saya sudah dapat bezakan mana tangan kanan dan tangan kiri. Eh, terbalik," jawab seorang kanak-kanak berusia tiga tahun.

Semua jawapan berbeza.
Namun, masing-masing tersenyum lebar ketika menceritakan kejayaan dan pencapaian dalam bulan Januari.

"Dina, apa yang sudah awak kecapi dalam Januari ini?"

"Saya sudah berjaya memahami hakikat di mana kita perlu hargai kejayaan kecil untuk mencapai kejayaan besar."

Itu pencapaian saya dan beberapa orang yang sudi ditemuramah.
Apa yang sudah saudara/saudari kecapi Januari ini?

1 comment: