Saturday, January 31, 2015

Mahir

"Mana pakcik bas ni... Nanti kita lambat," keluh seorang rakan.

"Awak sahajalah yang pandu bas. Biar cepat sampai," ujar seorang yang lain.

"Nanti tergolek bas, kosong dewan ujian," rakan yang mengeluh tadi, berseloroh.

"Ala... awak kan pandai pandu kereta."

"Bas lain, kereta lain. Perlu ada kemahiran."

Saya tersenyum.

Jauh di di sudut hati, teringat skrip pementasan yang perlu disiapkan.

"Seni menulis buku kanak-kanak, novel dan skrip - sangat jauh berbeza. Kemahiran teknikal dan kemahiran berhubung sesama manusia, lebih banyak beza."

Namun, ramai yang menyangka, seorang pemandu kapal terbang mahir memandu kereta. Malah, seorang peladang seringkali disangka boleh bekerja sebagai petani.

Lalu, saya terfikir, andai wujud satu hari di dunia, di mana majikan berperanan sebagai kuli, isteri berperanan sebagai suami, bapa berperanan sebagai ibu, murid berperanan sebagai guru... Pendek kata, hari role-switch. Apa jadi agaknya?

Tiba-tiba, seorang rakan menjerit, "Pakcik bas dah sampai!"

"Alhamdulillah... Kalau saya yang perlu memandu, tidak sampai kita ke destinasi. Saya hanya mahir belajar, tetapi tidak mahir memandu bas," sahut seorang yang lain, disusuli tawa.

Saya tersenyum.
Nampaknya, saya tidak perlu berimaginasi tentang 'hari role-switch'.
Rakan saya sudah menjawab tanpa sedar.

"Awak memang hanya mahir belajar, manakala pakcik mahir memandu bas. Tapi, semua orang ada kemahiran tersendiri, supaya kita saling melengkapi. Dunia lebih indah begitu, bukan?"

No comments:

Post a Comment