Saturday, January 17, 2015

Longkang

"Saya sangat nakal semasa kecil," ujar seorang rakan.

"Apa awak buat?"

"Suatu hari, saya ikut ibu dan abang berbelanja dan saya hilang. Jadi, saya ambil keputusan tunggu di kereta. Tetapi, sebelum sampai ke kereta, saya perlu lintas satu longkang yang sangat besar."

"Habis, apa awak buat?"

"Saya masuk longkang dan panjat keluar semula. Habis basah kuyup."

Kami tertawa.

"Kemudian, saya dijumpai seorang penjual lain. Katanya, saya menyanyi riang ketika keluar longkang. Sudahlah kuyup, boleh menyanyi pula," rakan saya itu menambah.

"Ibu awak tidak cemas?"

"Tentulah cemas. Sejak itu, setiap kali pulang kampung, saudara saya akan kata 'Oh, ini yang hilang dulu, kan?'. Cerita itu diulang sesama ahli keluarga, tetapi kami tidak pernah bosan."

Saya mengangguk.
Benar, ada cerita yang diulang sekali, sudah cukup mual.
Ada cerita yang diulang beribu kali tetapi langsung tidak bosan.

Seperti kisah dalam Al-Quran.
Diulang, dan terus diulang. Namun, tiada yang jemu.

No comments:

Post a Comment