Wednesday, January 14, 2015

Four Flat

"Anda perlu mencapai four-flat."

Saya terdengar keluhan di kalangan kawan-kawan.

"Four flat tidak menjamin kebahagiaan," ujar salah seorang daripada kami.

Saya diam.
Ada benarnya di situ.
Namun, muslim itu perlu berusaha yang terbaik.

"Saya dahulu, tekad mahu ke luar negara, dan benar-benar berusaha. Saya berjumpa dengan..." panjang lebar pakar motivasi bercerita di pentas.

Namun, semakin panjang ucapan beliau, semakin ramai yang keluar dewan.

Saya merenung diri sendiri.

Bisik seorang kawan, "Nyata, zaman sudah berubah. Cara memotivasikan generasi X tidak sama dengan cara generasi Y. Generasi Z (generasi saya) apatah lagi. Bezanya lebih jauh dari langit dan bumi."

Lama saya diam.
Celoteh pakar motivasi seolah angin lalu, langsung tidak menyentuh gegendang.

"Siapa yang sebenarnya syok sendiri? Mereka, kami atau saya?"

Lalu, saya terfikir, bagaimana agaknya Rasulullah berjaya membentuk generasi muda juga generasi bukan-muda.

Adakah wujud buku yang menceritakan perkara sebegitu?
Atau mungkin, mentor yang sudi berkongsi ilmu?

No comments:

Post a Comment