Friday, January 9, 2015

Itu Almond!

"Ini apa?"

"Kurma yang disalut dengan madu dan bijan," jawab saya, menghulurkan bekas yang berisi manisan dari Tanah Arab kepada rakan sekelas. 

Masing-masing mengambil sebiji lalu dikunyah. 

Tiba-tiba, salah seorang daripada kami separa menjerit, "Hei! Kenapa buang? Itu almond, bukan biji."

"Alamak! Saya sangka biji."

"Silap saya juga, terlupa beritahu itu almond."

Kami semua tertawa. 

"Kasihan dia. Dahlah almond mahal," bisik seorang rakan.

"Nama pun tidak sengaja. Tetapi, dalam hidup, kita kerap membuang almond."

"Hah?" 

"Kita analogikan almond ialah kelebihan yang Tuhan kurniakan buat kita. Berapa ramai daripada kita memanfaatkan kelebihan kita dengan cara yang wajar dan benar?"

"Itu satu perkara. Bagaimana pula almond orang lain? Manusia itu berbeza-beza, seperti kacang almond yang berbeza saiz dan tona warna. Adakah kita benar-benar menghargai almond diri dan orang lain?"

Kami sama-sama diam. 

Lalu, saya teringat persepsi masyarakat yang sering mengatakan hanya orang yang mempunyai kelebihan dalam bidang sekian-sekian (nota : saya fikir tidak perlu dinyatakan secara jelas di sini) terjamin kebahagiaan dan keselesaan hidup. 

Adakah kebahagiaan hidup itu dijamin oleh bidang tertentu? 
Adakah keselesaan hidup itu diukur melalui kelebihan tertentu?

Jika benar begitu, apa gunanya Tuhan menciptakan manusia berbeza dengan kelebihan masing-masing?

Ia peristiwa ringkas, tetapi cukup membuatkan kami berfikir panjang. 

Agaknya, berapa banyak almond yang sudah saya buang?

No comments:

Post a Comment