Saturday, January 17, 2015

Kasih Mama

"Apa khabar Acu... Sihat ke tidak, dah makan ke belum."

Saya merenung Mama (nenek) yang tersandar di sofa.
Saya tahu, Mama rindu anak bongsu yang sabar menyantuni saban hari.

"Mama nak berbual dengan Acu?"

"Boleh juga. Tetapi, mahal."

"Akak guna internet, Mama."

Maka, saya menghubungi Acu menerusi Whatsapp.
Kami cuba membuat video call menerusi Hangout dan Talk, namun tidak berjaya.

Akhirnya, kami cuba menggunakan Skype.
Alhamdulillah, line clear.

Lalu, saya serahkan telefon kepada Mama.

"Assalamualaikum. Sihat?"

Perbualan Mama dan Acu tidak lama.
Saya fikir, kurang dua minit.

Saya menggaru-garu kepala, keliru.
Sepanjang dua minggu berjauhan dengan Acu, hampir setiap hari Mama akan ucap, "Apa agaknya khabar Acu."

Namun, apabila diberi peluang berhubung secara langsung, hanya dua minit bercakap.

Lalu, saya menceritakan hal tersebut kepada Ummi. 

Jawab Ummi, "Itu ingatan ibu kepada anak."

Saya tersenyum.

"Kasih seorang Mama."

1 comment:

  1. Panjang leher Mama menanti berita dari Acu dan kesemua anak2nya. (termasuk cucu)

    ReplyDelete