Saturday, January 17, 2015

Mangsa Banjir

"Semua hadir?"

"Ada seorang pelajar tidak dapat hadir. Minggu depan baru dia hadir. Dia mangsa banjir," ujar saya.

Serentak, seisi kelas tertawa.

"Wow, mangsa banjir."

Saya terpinga-pinga. "Saya ada salah cakap ke?"

"Bukan. Apa yang awak cakap betul. Tetapi, macam buku sangat. Selalunya, orang di sini sebut 'Dia kena banjir'. Awak sebut 'mangsa banjir'," balas kawan yang duduk di sebelah.

Saya mengangguk, faham.
Sehingga kini, istilah 'mangsa banjir' disinonimkan kepada saya (meski saya bukan mangsa banjir).

Saya berkira-kira, kalau saya cakap 'dia kena banjir' ketika berbual dengan kelompok koperat atau orang industri, apa agaknya reaksi mereka.

Seni berkomunikasi mengikut tempat.
Meski remeh, ia sangat signifikan.

Nota kaki : Mendoakan mangsa banjir diberi kekuatan untuk membangunkan kembali apa yang roboh, sama ada ada dari segi material, jiwa atau emosi.

No comments:

Post a Comment