Monday, January 12, 2015

Kunci

Setiap hari, sebelum jam 7.15 pagi, saya sudah ada di kawasan kampus.

Setiap hari juga, saya ditugaskan mengambil kunci kelas.

"Assalamualaikum, Encik. Saya mahu..."

"Kunci bilik 303," ujar pegawai yang bertugas, menghulurkan kunci yang dikehendaki.

Saya tersenyum dan kunci bertukar tangan.
Saya menyerahkan kad pelajar saya kepada beliau, namun ditolak.

"Tidak perlu. Lepas buka kunci, terus pulang ke sini."

Saya terpinga-pinga.

"Terima kasih."

"Sama-sama."

Saya menapak keluar, masih hairan.
Namun, bila difikirkan semula, tiada apa yang perlu dihairankan.

Pesan seseorang kepada saya, "Akhlak baik yang ditonjolkan menjadikan orang percaya, meskipun orang itu tidak pernah kita kenal. Kerana akhlak itu punya kuasa yang unik."

Benar, akhlak itu seolah magis.

Berakhlaklah, walau sekadar dengan memulangkan kunci tepat pada waktu.

No comments:

Post a Comment