Friday, January 9, 2015

Diplomat

Bismillah.

Lapangan Terbang King Abdulaziz di Jeddah tidak begitu besar.
Ruangan imigresen di situ sentiasa penuh dengan manusia yang berbaris menunggu giliran.

"Agaknya, ini rupa di padang mahsyar kelak," ujar saya kepada nenek yang sudah mulai kepenatan kerana terpaksa beratur panjang.

"Di padang mahsyar itu lebih..."

Belum sempat nenek menghabiskan bicara, kami didekati seorang pegawai bertugas.
Beliau meminta kami mengikut beliau.

Saya dan nenek terpinga-pinga.
Namun, kami akur.

Papan tanda di situ jelas tertera perkataan 'Diplomat'.
Maksudnya, barisan itu khusus untuk diplomat, bukan orang awam.

Pegawai tersebut membawa kami ke barisan paling hadapan.
Terkebil-kebil saya memandang pagawai tersebut.

"Tafadhali, ukht." (Silakan, saudari.)

Saya membalas, "Syukran. Jazakallah." (Terima kasih. Moga Allah mengganjari kamu.)

Pegawai tersebut tersenyum dan berlalu pergi.

"Kenapa kita beratur di sini, Kakak?" aju nenek yang masih kehairanan.

Lidah saya kelu.

Jauh di sudut hati, terasa agungnya kuasa Tuhan.

"Agaknya, inilah rasa masuk syurga tanpa hisab. Nikmatnya tiada terkata!"

1 comment: