Saturday, January 17, 2015

Sembilan Belas

'Tahukah saudara, seorang penulis di bawah alumni kursuspenulisan.com berusia 19 tahun?'

Saya merenung status tersebut.

"Apa istimewanya 19 tahun?"

"Mungkin sebab tahun terakhir berpangkalkan angka satu."

"Tetapi, kenapa usia 9 atau 29 tahun tidak dianggap istimewa?"

"Mungkin usia 19 tahun ialah penanda aras seseorang akan melangkah ke alam dewasa."

"Tetapi, kematangan dan kedewasaan tidak diukur dengan usia."

"Mungkin sebab fokus individu berusia 19 tahun selalunya berkait pelajaran, bukan kerjaya atau membina empayar kehidupan."

"Tetapi, saya kenal ramai anak muda yang hebat, jauh lebih muda dan sudah melakar sejarah. Jadi, apa istimewanya 19 tahun?"

"Pendapat awak?"

"Apa yang tahu, saya sentiasa 19..." jawab saya.

"Eh, mahu perasan muda?"

"Saya lahir pada tarikh 19. Alamat rumah juga angka19. Jadi, bak kata orang putih, 'I am always nineteen'."

"Mungkin, itu sebab usia 19 tahun istimewa."

"Mungkin. Tetapi, istimewa itu bukan ditentukan oleh had usia, tetapi sebanyak mana amal kebaikan yang sudah kita sebarkan di muka bumi."

"Baiklah. Selamat menyambut ulang tahun kedua...eh, kesembilan belas tahun."

No comments:

Post a Comment