Wednesday, February 4, 2015

Pesan

"Akak, Ummi rasa, kawan-kawan Akak banyak baya Ummi Papa," seloroh Ummi.

Saya tersengih.
Memang diakui, saya suka duduk-duduk bersama orang yang lebih dewasa.

Apa saya buat?
Duduk, mendengar serta meneliti topik dan pemikiran alam dewasa.

"Awak, masa muda-muda ini, kena mula melabur. Rancang hidup awak," pesan seorang pakcik awal 40-an.

"Masa masih bujang, nikmati dulu masa dengan keluarga. Dah ada pasangan, anak, cucu, cicit nanti, belum tentu awak dapat kerap pulang jenguk mak ayah," tambah seorang wanita, mengendong anak sulungnya yang baru berusia 4 bulan.

"Hidup ini, kena jalan terus, tapi jangan sampai langgar lampu merah," begitu halus nasihat seorang pemandu bas, berusia akhir 20-an.

"Dalam bermimpi juga perlu fokus," ujar seorang pemilik bakeri, ringkas.

"Tanda orang yang benar-benar bersedia ialah sanggup berkorban," kata seorang penjual air jambu di tepi kolej.

"Jangan sesekali sebut 'tapi',"pesan seorang mentor, mengambil semula quote seorang pelukis terkenal.

"Tahu dan sedar akan prioriti," jawab seorang pemandu teksi ketika saya bertanya pendapat beliau tentang perkara paling penting yang perlu ada pada manusia.

Cuma, ada satu nasihat yang sehingga kini, saya ingat.
Nasihat itu diberi oleh pegawai bank, dalam usia kira-kira akhir 40-an.

Kata beliau, "Ambil masa untuk menelusuri hidup dengan perlahan. Awak akan sedar, betapa banyaknya nikmat yang telah Tuhan kurniakan. Jangan gopoh. Orang gopoh selalu rugi."

Saya tahu, adakala bahasa mereka halus, adakala tajam menusuk.
Namun, itu semua mengajar saya, erti kematangan.

"Which is worse, people who are broken, or messed up? Neither, if they learn to forgive themselves and others."

Pesan siapa itu?
Pesan seorang budak yang baru menjejak alam 20-an dan masih belajar hakikat kedewasaan.

No comments:

Post a Comment