Monday, February 2, 2015

Pameran

Saya mencapai sebungkus roti lalu berjalan ke kaunter.

"Selamat pagi!" ujar penjaga kaunter.

Saya tersenyum.
Beliau memang ramah dengan semua pelanggan.

"Selamat pagi, Encik. Minta reload kad TouchŃGo sekali, boleh?" balas saya, menyerahkan sekeping not merah.

"Boleh. Awak nak ke mana hari ini?"

"Ke KLCC, ada pameran di sana."

"Awak pamer apa di sana? Tak ajak pun saya."

"Saya tak pamer apa-apa. Lagi pun, encik kerja. Saya tidak mahu ganggu."

"Apa guna awak ke pameran? Sekurang-kurangnya, pamerkan senyuman dan akhlak baik," ujar penjaga kaunter penuh selamba, menyerahkan kembali kad TouchŃGo.

"Betul," balas saya, membayar roti. "Baik encik, saya perlu gerak dahulu. Nanti tertinggal bas."

"Enjoy yourself di pameran!"

"I surely will."

Saya menapak keluar dari kedai, dengan senyuman.
Terima kasih, Pakcik Kaunter, kerana tawasau (berpesan-pesan).

No comments:

Post a Comment