Monday, February 16, 2015

Biasa

Hari ini hari biasa.

Seawal jam 6.50 pagi, saya sudah berada di dalam bas yang akan membawa kami ke kampus. Itu rutin biasa.

Saya akan membaca akhbar atau menulis, sementara menanti bas bergerak jam tujuh. Itu juga biasa.

Untuk ke kampus, kami melalui taman, sekolah, kedai-kedai dan kawasan perumahan. Pemandu bas juga menggunakan jalan biasa.

Tatkala kami melintasi sebuah sekolah, mata saya tertancap pada seorang sosok yang menunggu di pagar sekolah. Dari pakaiannya, saya tahu, beliau seorang guru. Guru menanti di pagar? Itu biasa.

Namun, ada sesuatu yang luar biasa pada sosok itu. Murid-murid bersalam, bertegur sapa dan melambai penuh riang dengan guru tersebut. Mereka seolah gembira bertemu dengan beliau.

Dari situ, saya sedar, guru itu bukan guru biasa.
Penantiannya saban pagi di pagar sekolah yang dilihat biasa, menghasilkan suatu yang luar biasa.

Eh, bas sudah bergerak?
Jam di tangan belum menunjukkan angka tujuh.
Ia luar biasa.

No comments:

Post a Comment