Wednesday, March 4, 2015

Malas

"Malasnya... Macam mana nak lawan rasa malas ni."

"Saya kenalkan awak dengan beberapa orang yang tidak malas, mahu? Kita belajar daripada mereka."

"Wah, teruj..."

Belum sempat bicara saya selesai, rakan saya itu berkata, "Tapi ada syarat.

"Huh?"

"Selama seminggu, kita perlu keluar ke kampus seawal 6.50 pagi. Hanya dengan itu, kita dapat bertemu mereka."

Jelas pelik, tetapi, saya mengangguk sahaja.

Itu perbualan seminggu lalu.
Hari ini, genap seminggu kami keluar ke kampus awal pagi.
Namun, tiada orang yang kami ketemu.
Dan pasti, itu menjadikan saya bingung.

"Bila kita nak jumpa?

"Sebenarnya, setiap hari kita jumpa mereka."

"Mereka itu siapa sebenarnya?"aju saya, tidak puas hati.

"Tukang sapu yang datang ke kolej setiap pagi. Betapa mereka tidak pernah malas atau bosan menyapu daun kering yang berguguran. Bayangkan, mereka membuat kerja yang sama dan seolah tidak pernah selesai? Mana mungkin daun berhenti gugur. Namun, mereka tidak pernah merungut, dan terus menyapu."

Lantas, saya terdiam.
Jika saya malas, alangkah malunya saya kepada tukang sapu.

Namun, saya lebih malu kepada Tuhan kepada tukang sapu, yang tidak pernah malas dan bosan mengurniakan rahmat dan nikmat kepada setiap makhluk.

No comments:

Post a Comment