Tuesday, December 9, 2014

Sayap Kecil Menuju Syurga

Bismillah.



"Cuba tengok burung itu!"

Saya menoleh dan terpana.

"Sayapnya sahaja sukar untuk kita lihat. Bagaimana agaknya ia terbang jika angin kencang?"

Bahu dijungkit. "Pasti ia sering menjadi sasaran burung besar."

"Tetapi, boleh jadi haiwan lain tidak sedar kehadirannya kerana ia terlalu kecil. Kita sahaja hampir tidak perasan ia bertenggek di situ."

"Betul. Tapi, akan ada yang sentiasa sedar kehadiran burung kecil itu."

"Siapa?"

"Tuhan."

Kami sama-sama tersenyum.

Benar, burung itu yakin pada Tuhan.
Burung itu yakin, saiz kecil adalah terbaik untuk diri.
Burung itu yakin, sayapnya punya fungsi.
Burung itu yakin, di mana sahaja ia berada, Tuhan pasti memerhati dan melindungi.

"Semoga, keyakinan kita kepada Tuhan persis burung bersayap kecil."

Mata masih tertancap pada burung kecil yang sudah terbang.
Ke mana ia pergi? Saya sendiri kurang pasti.

Apa yang saya pasti, saya mahu terbang ke syurga, walau dengan sayap kecil.
Dan saya tidak mahu terbang bersendirian.

Bukankah syurga itu terlalu luas untuk seorang?

No comments:

Post a Comment