Sunday, December 14, 2014

Gagal

Bismillah.


Bohong jika saya katakan ada manusia yang tidak pernah gagal.

Gagal itu lumrah.
Daripada kegagalan, kita belajar sesuatu.

Saya masih ingat bagaimana sukarnya untuk lulus ujian memandu. 
Ujian pertama, kedua dan ketiga, semuanya gagal. 

Saya juga ingat, bagaimana buntunya apabila hasil kerja dipulangkan. 
Bukan sekali dua, tetapi berulang kali. 
Sehingga terkeluar bicara, "Apa yang dimahukan sebenarnya?"

Jika ikutkan hati, memang saya tidak mahu lagi menduduki ujian memandu. 
Jika ikutkan rasa, saya akan biarkan fail kerja berhabuk.

Namun, jika ikut hati, saya akan mati; Jika ikut rasa, saya akan binasa. 
Jadi, bagaimana? Ketika itu, saya akan ingat kisah seorang chef yang gagal berkali-kali.

Chef tersebut bukanlah pelajar jurusan kulinari. 
Malah, saya sendiri kurang pasti, bagaimana chef boleh terlibat dalam bidang masakan. 

Apa yang saya pasti...
Chef berlatih membuat tat nanas 22 kali sebelum berjaya mencapai kualiti sebenar. 
Chef berlatih membuat pau selama sebulan sebelum berjaya menghasilkan rasa yang sedap. 
Chef berlatih membuat kuih apam selama dua minggu sebelum berjaya mendapatkan tekstur dan rupa yang elok. 

Sehingga kini, chef terus berlatih menghasilkan masakan yang enak-enak.  
Sering saya terfikir, adakah tidak wujud frasa 'berhenti mencuba' dalam kamus hidup chef?  

Chef bukanlah sehebat Mat Gebu, Azlita (Masam Manis) atau Chef Wan.  
Chef tidak pernah muncul di majalah. Di kaca televisyen dan radio? Jauh sekali. 
Malah, jumlah klien chef boleh dibilang dengan jari. 

Dan sebenarnya, 
chef itu ialah Ummi. 

Dari situ, saya sedar, saya bukan gagal.
Kerana definisi gagal ialah,

"Apabila seorang manusia tidak mahu lagi mencuba, lantas berhenti memperbaiki diri."

No comments:

Post a Comment